Od momentu powstania Facebooka w 2004 roku, serwis społecznościowy stał się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji na świecie. Dzięki Facebookowi ludzie mogą pozostać w kontakcie ze swoimi przyjaciółmi i rodziną, dzielić się swoimi opiniami i doświadczeniami oraz korzystać z usług związanych z handlem i marketingiem. Do tej pory jedną z niepodważalnych cech mediów społecznościowych była ich darmowość. To się jednak zmienia. Zaczęło się od Twittera, teraz nadszedł czas na Facebooka i Instagrama.
Co zyskujemy płacąc za Facebooka i Instagrama?
Mark Zuckerberg ogłosił, że każdy z użytkowników serwisów społecznościowych należących do Meta będzie mógł zweryfikować swoje konto za opłatą. Do tej pory weryfikacja konta dotyczyła tylko osób publicznych i była darmowa. Teraz będzie mógł to zrobić każdy. Po co? No właśnie! W czasach darmowej weryfikacji oznaczenie profilu, jako zweryfikowany, było niczym złoty graal. Otrzymanie takiego statusu było problematyczne i czasochłonne, więc kiedy już się udało, można było być z siebie dumnym! Teraz, za pieniądze, będzie mógł to zrobić każdy (prawie!) i to „od ręki”. Nowe rozwiązanie ma zabezpieczać przed podszywaniem się pod inne osoby (oczywiście niezweryfikowane konta nadal będą mogły to robić). Aby przejść weryfikację, użytkownicy będą musieli być pełnoletni, na zdjęciu profilowym mieć zdjęcie twarzy oraz żadnych ostrzeżeń od administracji za publikowanie niewłaściwych treści na koncie. Dodatkowo swoją tożsamość trzeba będzie potwierdzić okazaniem dowodu tożsamości.
Facebook i Instagram będą płatne?
Czy to oznacza, że w przyszłości Facebook przestanie być darmowy? Wprowadzenie opłaty za weryfikację może być pierwszym krokiem do pełnego skomercjalizowania tego medium. Metodą małych kroczków będą wprowadzane opłaty, które w teorii, będą miały usprawnić naszą obsługę. To nie pierwszy przypadek, gdy Meta dzieli użytkowników na tych wartych opieki i tych „darmowych”. Nie od dziś wiadomo, że użytkownicy biznesowi, wydający na marketing w Meta odpowiednio duże kwoty, mogą liczyć na szybsze wsparcie techniczne, dedykowanego opiekuna i wskazówki promocyjne. Właśnie dlatego wybierając firmę do prowadzenia social mediów — warto postawić na sprawdzoną agencję.
Czy opłaty na Facebooku to dobry pomysł?
I tutaj dochodzi do sedna sprawy. Dzisiaj social media typu Facebook czy Instagram są w odwrocie. Króluje TikTok (przynajmniej do czasu zbanowania go, za powiązania z Chińską Partią Ludową) i YouTube. Facebook traci użytkowników, a dodatkowe opłaty z pewnością nie będą tym, co zachęci ich do pozostania. Obserwując malejące przychody z reklam (co pewnie wiąże się z mniejszą aktywnością użytkowników) nie dziwi więc fakt, że Meta szuka innych źródeł dochodu. Można mieć jednak obawy, że ta forma zyskania dodatkowych środków, będzie przynosiła więcej szkody niż pożytku dla firmy.