Rozpoczynając współpracę z agencją marketingową nad stroną internetową, możemy spotkać się z wieloma określeniami, które na początku mogą być niezrozumiałe. Domena, serwer czy hosting to tylko kilka z nich. Czym więc różni się domena od hostingu i dlaczego są one nam potrzebne?
Domena
Każda strona w Internecie posiada swoją unikalną domenę – mówiąc prościej, jest to nazwa, którą należy wpisać w przeglądarce, by znaleźć konkretną stronę www. W przypadku naszej firmy domena to redmustang.pl. Domena najczęściej przybiera formę nazwy firmy – jest to najprostszy sposób, by użytkownicy bez trudu mogli ją znaleźć w Internecie. Można także w nazwie domeny użyć usługi, którą oferujemy np. mycieokien.pl – jest to dobre rozwiązanie, jeżeli myśli o pozycjonowaniu naszej strony (więc o SEO przeczytacie tutaj).
Domenę wykupujemy przez pośredników, którzy rejestrują ją na nasze dane. W Polsce za rejestrację domen odpowiada Krajowy Rejestr Domen NASK, jednak nie prowadzi on bezpośredniej sprzedaży. Zarejestrowana domena najczęściej opłacana jest w formie abonamentu co roku lub co 2 lata. W momencie braku płatności jest możliwe wykupienie jej przez inne osoby, dlatego tak ważne jest, by regularnie opłacać domenę naszej firmy.
Hosting
Hosting i serwer to sformułowania, które są wykorzystywane zamiennie. Każda strona internetowa do działania potrzebuje miejsca, gdzie może być przechowywana. Oczywiście możemy kupić własny serwer i tam zainstalować witrynę, jednak jest to rozwiązanie drogie i najzwyczajniej w świecie niepotrzebne dla większości firm. Zdecydowanie lepiej wykupić przestrzeń na serwerze (hosting) u jednej z firm, które zajmują się tym profesjonalnie. W Polsce działa wiele renomowanych firm hostingowych i bez problemu można wybrać opcję najlepszą dla naszej strony internetowej. Na serwerze umieszczona jest nie tylko strona www, ale także nasza poczta email.
Zlecając stworzenie strony internetowej, możemy wybrać agencję marketingową, która kompleksowo zajmie się jej publikacją. Możemy również sami zająć się zakupem domeny i hostingu. Pamiętajcie, że chwytliwa nazwa domeny ma kolosalne znaczenie w tworzeniu jej rozpoznawalności oraz przyszłego skutecznego pozycjonowania (SEO) i widoczności w wyszukiwarce Google.